Jakie ćwiczenia są bezpieczne w ciąży? Zadałam to pytanie mojemu lekarzowi.

Jakie ćwiczenia są bezpieczne podczas ciąży? Podczas planowania ćwiczeń w czasie ciąży zwykle pojawia się wiele pytań. Ćwiczenia fizyczne to aktywność fizyczna, która poprawia lub utrzymuje sprawność fizyczną oraz ogólne zdrowie i dobre samopoczucie. Ten rodzaj ćwiczeń podczas ciąży jest ważny i może pomóc w niektórych typowych dyskomfortach ciąży, a nawet pomóc przygotować ciało do porodu.

Nie możemy też zaprzeczyć, że bycie sprawną mamą to także dobry pomysł. Dlatego chcę Ci zalecić bezpieczne ćwiczenia w ciąży, ponieważ sądzę że nie powinnaś wykonywać po prostu ćwiczeń, tylko te odpowiednie. Kobieta w ciaży powinna szczególnie dbać o siebie.

Regularne ćwiczenia w czasie ciąży mogą poprawić zdrowie, zmniejszyć ryzyko nadwagi i bólu pleców oraz ułatwić poród. Umiarkowane ćwiczenia w czasie ciąży mogą zapewnić noworodkowi zdrowszy start. Ćwiczenia nie tylko w ciąży mogą poprawić zdrowie serca i wytrzymałość, zmniejszyć zmęczenie i zaparcia, poprawić nastrój i poziom energii, poprawić sen i poprawić siłę mięśni.

Jakie ćwiczenia są bezpieczne w ciąży?

Dobrze dobrany program ćwiczeń może przynieść takie same korzyści podczas ciąży. Ważne jest, aby omówić wszelkie zmiany w naszej codziennej aktywności fizycznej z pracownikiem służby zdrowia. Powinniśmy upewnić się, że wykonujesz właściwy rodzaj ćwiczeń na właściwym etapie ciąży. Lekarz lub fizjoterapeuta z pewnością będą wiedzieć jakie ćwiczenia są bezpieczne w ciąży.

Odpowiednimi zajęciami w czasie ciąży są energiczne spacery, pływanie, stacjonarna jazda na rowerze, joga prenatalna i aerobik o mniejszej intensywności, prowadzony przez certyfikowanego instruktora aerobiku. Niektóre specjalne ćwiczenia mogą pomóc przygotować się do porodu. Niosą one niewielkie ryzyko obrażeń, przynoszą korzyści całemu ciału i mogą trwać aż do porodu. Istnieje wiele bezpiecznych ćwiczeń w ciąży.

bezpieczne cwiczenia w ciąży
Ćwiczenia na piłce są dobrym pomysłem na bezpieczną aktywność w ciąży

Czy ćwiczenia są bezpieczne dla kobiet w ciąży?

Ogólnie w większości przypadków ćwiczenia są bezpieczne w czasie ciąży. Zazwyczaj są one nawet zalecane. Ogólnie rzecz biorąc, pierwszą ogólną zasadą jest to, że jeśli byłeś aktywny fizycznie przed zajściem w ciążę, prawdopodobnie pozostaniesz aktywny podczas ciąży. Możliwe, że twój lekarz powie ci, abyś pozostał aktywny, dopóki nie czujesz się  niekomfortowo i nie ma powodów zdrowotnych, które sugerowałyby inaczej.

Pamiętaj jednak, że teraz nie jest czas na ćwiczenia, które pomogą ci schudnąć. W trakcie ciąży nie powinno się stosować restrykcyjnych diet. Jednak prawidłowe ćwiczenia w czasie ciąży prawdopodobnie pomogą w utracie wagi po porodzie. Ćwiczenia nie narażają cię na poronienie w normalnej ciąży. Przed rozpoczęciem nowego rodzaju ćwiczeń należy skonsultować się z lekarzem. Obecnie mamy więcej informacji na temat ciąży i aktywności fizycznej podczas ćwiczeń w ciąży.

Ćwiczenia w czasie ciąży – bezpieczne podejście do tematu

Ćwiczenie przez 30 minut przez większość dni lub każdego dnia może korzystnie wpłynąć na twoje zdrowie w czasie ciąży. Korzystne jest także ćwiczenie przez zaledwie 20 minut, 3 lub 4 dni w tygodniu. Ważne jest, aby pozostać aktywnym i sprawić, by endorfiny pojawiały się jak najczęściej. Zdrowe ćwiczenia w ciąży są możliwe.

Aby z powodzeniem wykonywać ćwiczenia w czasie ciąży, dobrze jest zaplanować dni i godziny w tygodniu, w którym będziesz ćwiczyć. Joga prenatalna to doskonałe ćwiczenie o niskim wysiłku fizycznym, które może być bardzo korzystne dla kobiet w ciąży.

Oto niektóre korzyści płynące z ćwiczeń w czasie ciąży:

Bezpieczne ćwiczenia w ciąży pomogą ci się zrelaksować
  • Zmniejsza ból pleców, zaparcia, wzdęcia i obrzęki.
  • Może pomóc w zapobieganiu lub leczeniu cukrzycy ciążowej
  • Zwiększy twoją energię
  • Poprawi twój nastrój
  • Poprawi twoją postawę
  • Promuje napięcie mięśniowe, siłę i wytrzymałość.
  • Pomoże ci lepiej spać

Regularna aktywność pomaga również zachować formę podczas ciąży i może poprawić zdolność radzenia sobie z porodem. Ułatwi to powrót do formy po urodzeniu dziecka.

Ogólne wytyczne, które powinnaś znać

Jeśli brałeś udział w regularnych ćwiczeniach przed zajściem w ciążę, prawdopodobnie kontynuowanie tego w ciąży jest w porządku. Istnieje wiele ćwiczeń, które można bezpiecznie wykonywać w czasie ciąży, ale ważne jest, aby nie przesadzać i zachować ostrożność. Powinniśmy wykonywać ćwiczenia spokojne i nie wymagające dużego wysiłku. Bezpiecznych ćwiczeń w ciąży jest sporo i z pewnością znajdziesz coś dla siebie.

Wiele osób poczuło się niekomfortowo, gdy odkryło, że olimpijska siatkarka Kerri Walsh Jennings uzyskała zgodę położnika na grę w siatkówkę podczas ciąży. Amerykańskie Stowarzyszenie Ciążowe ostrzega przed tym ze względu na podatność na uderzenia z innym graczem, ziemią lub częściami otaczającego boiska.

Jednak ważne jest, aby podkreślić kluczową sprawę w poradach udzielonych przez twojego lekarza. Każda sytuacja jest inna, jak również każda kobieta jest inna. Zawsze należy dopasować opinię lekarską do konkretnej osoby. To do lekarza i samej kobiety należy decyzja czy podczas danej aktywności czuje się komfortowo i bezpiecznie.

Warto jednak podkreślić, że twoje dziecko jest otoczone płynem w worku owodniowym, który znajduje się wewnątrz macicy. Macica jest otoczona przez narządy, mięśnie i twoje ciało fizyczne. To faktycznie tworzy dość bezpieczne środowisko dla rozwijającego się dziecka. Jednak nawet przy tej ochronie zaleca się unikanie ćwiczeń o dużym wysiłku fizycznym.

Prawdopodobnie chcesz uniknąć tego rodzaju ćwiczeń podczas ciąży:

  • Ćwiczenia, w których najbardziej prawdopodobny jest upadek
  • Ćwiczenia, które mogą powodować uraz brzucha, w tym czynności ze sportami kontaktowymi lub szybkimi zmianami kierunku
  • Działania wymagające intensywnych skoków, skoków, skoków lub odbić
  • Odbijanie podczas rozciągania
  • Skręcanie talii podczas stania
  • Intensywne impulsy ćwiczeń, po których następują długie okresy braku aktywności
  • Ćwiczenia w gorącym, wilgotnym klimacie
  • Aktywność, która wymaga wstrzymywania oddechu przez długi czas
  • Ćwiczenia, które powodują ogromne zmęczenie

Dodatkowo powinnaś uwzględnić te podstawowe wytyczne w planowaniu ćwiczeń w czasie ciąży:

  • Pamiętaj, aby nosić luźne, wygodne ubranie oraz dobry stanik podtrzymujący.
  • Wybierz buty, które dobrze pasują i są przeznaczone do rodzaju wykonywanych ćwiczeń.
  • Ćwicz na płaskiej, poziomej powierzchni, aby uniknąć obrażeń.
  • Jedz wystarczająco dużo zdrowych kalorii, aby zaspokoić potrzeby ciąży, a także program ćwiczeń.
  • Skończ jedzenie co najmniej godzinę przed ćwiczeniami, sprawdź także odżywianie w ciąży.
  • Pij dużo wody przed, w trakcie i po treningu.
  • Po ćwiczeniach na podłodze wstań powoli i stopniowo, aby uniknąć zawrotów głowy.

Jakie ćwiczenia mogę wykonywać podczas ciąży? Jakie ćwiczenia są bezpieczne w ciąży?

1. Szybki marsz

Jeśli poziom ćwiczeń przed zajściem w ciążę był niski, dobrym pomysłem na początek jest szybki spacer po okolicy. Zapewni to trening sercowo-naczyniowy bez zbyt dużego wpływu na kolana i kostki. Można to zrobić za darmo, prawie wszędzie i o każdej porze w czasie ciąży. Dodatkowo masz okazję się dotlenić i zrelaksować.

bezpieczne cwiczenia w ciąży
Umiarkowany wysiłek fizyczny jest bezpieczny w ciąży

Wskazówka bezpieczeństwa: wraz z postępem ciąży zmienia się środek ciężkości i możesz stracić poczucie równowagi i koordynacji. Wybierz gładkie powierzchnie, unikaj dziur, kamieni i innych przeszkód oraz noś obuwie wspierające. Jednak szybki marsz jest bardzo bezpiecznym ćwiczeniem w ciąży.

2. Pływanie

Pływanie i ćwiczenia w wodzie zapewniają lepszy zakres ruchu bez wywierania nacisku na stawy. Pływalność oferowana przez wodę może zapewnić pewną ulgę od dodatkowego ciężaru. Pływanie, chodzenie w wodzie i aerobik w wodzie zapewniają korzyści zdrowotne przez cały okres ciąży.

Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa: Użyj poręczy, aby zachować równowagę podczas wchodzenia do wody, aby uniknąć poślizgnięcia się. Unikaj nurkowania lub skakania, ponieważ może to mieć wpływ na brzuch. Unikaj również gorących basenów, łaźni parowych, jacuzzi i saun, aby zminimalizować ryzyko przegrzania. W wyniku zbyt wysokiej temperatury i pary możesz stracić przytomność.

3. Jazda na rowerze stacjonarnym

Jazda na rowerze stacjonarnym, zwana także spinningiem, jest zwykle bezpieczna nawet dla początkujących. Pomaga zwiększyć tętno bez nadmiernego obciążenia stawów. Rower pomaga utrzymać masę ciała, a ponieważ jest nieruchomy, ryzyko upadku jest niskie. Później w ciąży wyższa kierownica może być wygodniejsza. Jazda na rowerze jest świetnym pomysłem i bardzo bezpiecznym ćwiczeniem przez całą ciążę.

4. Joga

Prenatalne zajęcia jogi pomagają utrzymać elastyczność stawów i pomagają zachować elastyczność całego ciała. Joga wzmacnia mięśnie, stymuluje krążenie krwi i poprawia relaksację. Ćwiczenie jogi może przyczyniać się do polepszenia ciśnienia krwi podczas ciąży.

Techniki wyuczone na zajęciach jogi mogą również pomóc zachować spokój i kontrolę podczas porodu. W trakcie ćwiczeń jogi nauczysz się odpowiedniej techniki oddychania, która jest bardzo pomocna w trakcie porodu. Joga jest bardzo bezpieczna w ciąży i zalecana przez wielu lekarzy.

Amerykańskie władze ds. Zdrowia zalecają, aby dorośli wykonywali co najmniej 150 minut tygodniowo ćwiczeń fizycznych o umiarkowanej intensywności, w tym podczas ciąży i pierwszego roku po porodzie. Większość ćwiczeń jest bezpiecznych w czasie ciąży, o ile są wykonywane ostrożnie.

Wysiłek w czasie ciąży.

Zdrowie w trakcie ciąży jest niezwykle istotne. Od tego jak będziemy o siebie dbać w trakcie ciąży może zależeć zdrowie naszego dziecka. Ciąża jest niezwykłym stanem i tak należy go traktować. Aktywność fizyczna jest dobra zarówno w tracie ciąży jak i poza nią.

Umiarkowany lub nawet niski wysiłek fizyczny ma wiele zalet. Pomaga ustabilizować ciśnienie krwi, utrzymać odpowiednia, wagę i wyćwiczyć odpowiednie mięśnie ciała. Ćwiczenia w ciąży są bezpieczne, jednak każdą naszą decyzję powinniśmy skonsultować z lekarzem.

Jeżeli byłaś aktywna przed ciążą, to z pewnością naturalne będzie dla ciebie kontynuowanie tej aktywności. Nie wszystkie ćwiczenia są bezpieczne w ciąży. Sporty wysokiego ryzyka i te zbytnio obciążające ciało kobiety są niewskazane.

Bezpieczne ćwiczenia w ciąży – podsumowanie

Prawdopodobnie twoje ciało samo ci podpowie co jest dla ciebie w chwili obecnej najlepsze, a z czym powinnaś zaczekać. Zazwyczaj ogólnie polecana jest joga, pływanie i spacery. Są to opcje zarówno dla kobiet, które wcześniej nie uprawiły sportów jak i dla osób zaawansowanych.

Tak naprawdę nieistotne jest to jaki rodzaj ćwiczeń wybierzemy. Sama decyzja o wykonywaniu ćwiczeń bezpiecznych w ciąży jest dobrym pomysłem. Powtórzę raz jeszcze: ciąża jest wyjątkowym momentem w życiu każdej kobiety i to zazwyczaj my instynktownie wiemy co jest dla nas dobre, a co może zaskoczyć.

Jednak nie ma nic gorszego niż stres w tak cudownym momencie, dlatego dla własnego spokoju na kolejnej wizycie umów swój pomysł na bezpieczne ćwiczenia w ciąży ze swoim lekarzem. Z pewnością dobrze ci doradzi.

Latest Posts

JAK NAUCZYĆ DZIECKO ODPOWIEDZIALNOŚCI. OTO, JAK JA ZACZĘŁAM.

Jak nauczyć dziecko odpowiedzialności? Pewnego dnia byłam bardzo zajęta w domu, dzieci się bawiły same. Narobiły bałaganu, a ja stwierdziłam, że czas zacząć

Kuchenka gazowa czy indukcyjna. Która jest dla Ciebie najlepsza?

Zastanawiasz się jaką kuchenkę wybrać? Czy powinieneś wybrać kuchenkę gazową, czy indukcyjną? Przeczytaj moje porady na temat tego co jest lepsze.

1 sierpnia: Dzień Karmienia Piersią. Czy znasz te ciekawostki?

Karmienie piersią jest niesamowite pod wieloma względami. Mleko matki nazywane jest "płynnym złotem". 1 sierpnia obchodzimy dzień karmienia piersią.

Skoki rozwojowe u niemowląt w ciągu pierwszego roku

Jakie są skoki rozwojowe u niemowląt w pierwszym roku? Dla mnie była to nowość, której nie znałam wychowując swoje dzieci. Teraz wiem jakie to przydatne.

najnowsze

JAK NAUCZYĆ DZIECKO ODPOWIEDZIALNOŚCI. OTO, JAK JA ZACZĘŁAM.

Jak nauczyć dziecko odpowiedzialności? Pewnego dnia byłam bardzo zajęta w domu, dzieci się bawiły same. Narobiły bałaganu, a ja stwierdziłam, że czas zacząć